Medische trend: Whatsapp als nieuwe wachtkamer

De wachtkamers zijn tegenwoordig zo vol, dat mensen zich steeds meer richten met vragen tot medische Whatsapp-diensten van zorgverzekeraars. Dit jaar kwamen er al ruim 14.000 vragen via Whatsapp binnen, een stijging van maar liefst 84 procent ten opzichte van 2017. Dit blijkt uit onderzoek van Medicinfo.

Mensen ‘appen’ hun zorgverzekeraars voornamelijk wanneer zij ongerust zijn over een klacht en twijfelen of zij de dokter moeten bellen. Gebruikers van de medische Whatsapp-diensten blijken er baat bij te hebben, want zij geven aan dat door het advies een bezoek aan de huisarts niet meer noodzakelijk is.

Gebruikers
Vrouwen maken voornamelijk gebruik van medische Whatsapp-diensten. Bijna 70 procent van de vrouwelijke gebruikers appt de dienst weleens, waarvan 10 procent contact opneemt met een vraag over hun kind. Volgens Medicinfo – de partij die medische begeleidingsdiensten voor organisaties in de zorg bedenkt en uitvoert – zijn de meeste mensen die contact opnemen tussen de 30 en 35 jaar. De gemiddelde leeftijd wordt wel steeds hoger.

Laagdrempelig
Mensen noemen laagdrempeligheid en de reactiesnelheid in combinatie met de persoonlijke aandacht als belangrijkste redenen om gebruik te maken van een medische appdienst. Bovendien merken de verpleegkundigen en huisartsen die de vragen beantwoorden dat mensen sneller een reactie verwachten en meer vertrouwen hebben in het gebruik van nieuwe communicatietechnologieën.

Veranderde zorgvraag
Hoewel er nu nog sprake is van een trend, voorspelt Medicinfo dat dit slechts een eerste stap is naar een nieuwe manier van zorgen. Zo hebben zorgverzekeraars met het plan ‘Ambitie 2025’ als doel om beter te voldoen aan de veranderde zorgvraag. Het plan is om de zorg meer rondom de patiënt te organiseren, in plaats van andersom.

 

Bron: Gezondheidsnet