Daarom is een middagdutje goed voor het hart

Een middagdutje wordt tegenwoordig ook wel een powernap genoemd. En die naam heeft het niet voor niets. Het blijkt dat het nemen van een powernap op meerdere fronten goed is voor het lichaam. Het Amerikaanse ruimt instituut NASA heeft er zelfs een uitgebreid onderzoek naar gedaan en verplicht hun werknemers tegenwoordig dan ook om na de lunchpauze een powernap te nemen van minimaal 25 minuten. Wilt u weten waar een middagdutje nog meer goed voor is? Lees dan snel verder.

Bloeddruk

Heeft u last van een te hoge bloeddruk? Dan is het nemen van een middagdutje een zekere must. Het blijkt dat mensen die dagelijks een middagdutje doen met 11% een lagere hartslag en lagere bloeddruk hebben en hierdoor dus minder snel kans hebben op een hartaanval. Zo kan een hazenslaapje op het lange termijn zelf een deel van de medicijnen vervangen.

Stress

Slapen werkt stress verlagend dus ook dat middagdutje zorgt ervoor dat u minder spanning ervaart. En minder stress is weer beter voor een gezonder hart. Het vermindert de gevoelens zoals irritatie of frustratie. Zeker wanneer u in een drukke periode zit is het nemen van een middagdutje een echte must-do.

Concentratie

Het ruimte instituut de NASA heeft een groot onderzoek gedaan naar de positieve effecten van de powernap. Uit dat onderzoek kwam naar onder andere naar voren dat de werknemers die een powernap hadden gedaan een betere en langere concentratie hadden. Ook reageerde zij duidelijk sneller op verschillende vragen en zij konden bepaalde situaties beter overzien dan de werknemers die geen tijd hadden genomen voor een powernap. Een middagdutje is dus ook goed voor u concentratie.

Creatief

Ze zeggen niet voor niets ‘slaap er nog eens een nachtje over’. Wanneer u voor belangrijke beslissingen staat kan het goed zijn om uw besluit pas te nemen na een middagdutje. Slapen is stress verlagend en zorgt ervoor dat u het gene waar u zich druk overmaakt echt even loslaat. De hersenen krijgen de tijd om zich te herstellen waardoor u na het slapen een goed en doordacht besluit kunt nemen. Ook als u voor een deadline staat en u mist inspiratie is het slim om even te gaan slapen. Door de nieuwe energie gaat de creativiteit vanzelf weer stromen.

Geheugen

Genoeg slapen is niet alleen gezond voor het hart en de rest van het lichaam, het is ook zeker gezond voor de hersenen. Het blijkt dat mensen die voldoende slapen en ook een middagdutje nemen een beter geheugen hebben. Tijdens het slapen verplaatsen uw hersenen namelijk de opgeslagen informatie van het kortetermijngeheugen naar het lange termijngeheugen. Wanneer u te weinig slaap krijgt raakt het kortetermijngeheugen als het ware overvol. Om goed bij de les te blijven is dat middagdutje dus echt onmisbaar. Geniet dus zonder schuldgevoel van dat heerlijke rustmomentje.

Bron: ouderenwegwijs